Vanwege covid-19 merken wij helaas dat de bezorging door PostNL vertraagd kan zijn, dit geldt ook voor retouren. Hou hier alsjeblieft rekening mee met je bestelling.

WELKE YOGASTIJL PAST BIJ MIJ?

  • Geplaatst op
  • Door Franziska Mueller
WELKE YOGASTIJL PAST BIJ MIJ?

Ashtanga, Kundalini, Yin: er zijn veel verschillende vormen van yoga. Zie je soms door de bomen het bos niet meer? Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende soorten yoga? Lees rustig verder en vindt de yoga stijl die bij jou past.

Ashtanga, Kundalini, Yin: er zijn veel verschillende vormen van yoga. Zie je soms door de bomen het bos niet meer? Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de verschillende soorten yoga? Lees rustig verder en vindt de yoga stijl die bij jou past.

Waarom is Yoga goed voor je?

Yoga heeft een positief effect op de gezondheid. Daarom is de eeuwenoude Oosterse filosofie tegenwoordig erg populair onder de sportievelingen. Sommige mensen beoefenen yoga om het hart gezond te houden, andere doen het om spieren op te bouwen.

Echter schuilt er meer achter yoga dan alleen de fysieke voordelen. Door regelmatig yoga te beoefenen kun je veel meer dan een sterk en flexibel lichaam opbouwen. Yoga gaat om de diepere connectie tussen lichaam en geest. Het genezen en in balans brengen van het fysieke lichaam brengt verheldering en focus naar de geest.

Welke yogavorm past bij jou?

Om te beginnen met jouw yoga zoektocht is het handig om een lijstje te maken met eisen van wat jij van je practice verwacht. Wil jij veel zweten tijdens een actieve les of wil je liever tot rust komen door een meer meditatieve variant van yoga te beoefenen? Probeer verschillende yoga lessen te volgen om erachter te komen wat voor jou werkt. Yoga studio’s zijn vaak duur. Gelukkig kun je verschillende online yoga video’s testen zonder veel geld te betalen. Hieronder vind je een aantal lessen met een korte omschrijving en handige yoga props om je op weg te helpen.

Ashtanga Yoga

Ashtanga is gebaseerd op een reeks van opeenvolgende houdingen. De houdingen zijn verdeeld in zes series van asana’s (houdingen) die variëren in moeilijkheidsgraad. Ashtanga staat bekend als een vorm van yoga waar flink wat tempo in zit, je gaat hier dus lekker van zweten. Een passende yoga outfit van dry-fit material is dan ook aan te raden. Omdat het een serie aan vaste houdingen zijn, hoef je minder op de docente te letten en kun je je uiteindelijk – als je het eenmal onder de knie hebt – richten op je binnenwereld. Een bewegende meditatie dus! Het is fijn om tijdens je Ashtanga practice gebruik te maken van een anti-slip mat zodat je de asana’s correct kunt uitvoeren.

Power Yoga

Bij Power Yoga gaat het om krachtige houdingen voor krachtige spieren én flexibiliteit. Dat maakt het ook een populaire vorm van yoga: het is simpelweg een goede workout. Een goede vorm van yoga als je de focus vooral op het lichaam wilt leggen. Net zoals bij Ashtanga Yoga ga je jezelf ook tijdens een pittige Power Yoga les heerlijk in de zweet werken. Zorg voor een goede legging die niet afzakt en een dry-fit topje. Je hebt ook baat aan een goede yoga mat die makkelijk schoon te houden is.

Iyengar Yoga

Deze vorm van yoga is vooral gericht op de subtiele details van de bewegingen. Je staat vaak langer in een houding zodat je goed kan letten op de precieze spier- en skeletuitlijning. Iyengar yoga maakt veel gebruik van yoga props zodat je de bewegingen beter uit kunt voeren. Een goede yoga blok (bijv. van Southern Shores) helpt je in de houding te blijven, zodat je de juiste technieken kan leren. De focus ligt op het lichaam, dus als je yoga vaak “te zweverig” lijkt, dan is Iyengar Yoga een fijne keuze voor jou.

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige en zachte vorm van yoga waarbij je langer in houdingen blijft dan je misschien gewend bent. Met hulp van bolsters en kussens zit je zo’n 3 tot 5 minuten in de houdingen – dat kan nog best een uitdaging zijn. Yin Yoga bevorderd onze levensenergie en stimuleert ons zelfhelend vermogen. Wij volgen dan ook graag een Yin Yoga les in de avond om de dag op een positieve en rustige manier af te sluiten. Draag comfortabele, losse kleding en neem een vest mee zodat je het niet koud krijgt.

Kundalini

Kundalini wordt beoefend om de kracht van het zenuwstelsel op te wekken. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende ademhalingstechnieken. Daarnaast worden er vaak mantra’s gezongen en ligt de focus op meditatie. Om mediteren zo gemakkelijk mogelijk voor jezelf te maken, kun je gebruik maken van meditatie kussens. Hierdoor kun je perfect rechtop blijven zitten en heerlijk focussen op je Kundalini practice.

 

Welke yogastijl past bij jou? Onthoud dat yoga een zoektocht kan zijn en dat er geen goed of fout is. Laat je oordeel over jezelf los en geniet van de tijd die je spendeert in jezelf!