Door goede voorzorgsmaatregelen is onze dienstverlening onveranderd. Dus gewoon bezorging de volgende werkdag en gratis retournering. Ook onze klantenservice blijft bereikbaar.

WAAROM THUIS YOGA?

Yoga thuis is sinds begin 2020 trending en wij begrijpen waarom! Met online yogalessen is het mogelijk om waar en wanneer je maar wil jouw practice te doen. Of het nou in de vroege of de late uurtjes is of gewoon tussen de middag, op kantoor met collega’s, samen met vriendinnen op vakantie of thuis in je eigen ruimte. Daarnaast is het stiekem ook soms fijn dat niemand naar je kijkt. Toch net wat minder gegeneerd uitproberen of je die hoofdstand nu al onder de knie hebt of in de spiegel kijken of je plank nog steeds een huisje is. Over dat laatste gesproken: herhalen en terugspoelen, nog zo’n fijne bijkomstigheid: Kijk een aantal keer hoe een bepaalde flow gaat, probeer hem zelf uit, kijk nog een keer in de spiegel en ga op je eigen tempo door. Goed, wij zijn enthousiast. Daarom hebben wij wat tips en tricks voor jou samengesteld om thuis yoga leuk te maken en te stimuleren.

 

YOGA THUIS ESSENTIALS

Lekker zittende kleren

Net als bij de yogales op je favoriete yogaschool is het fijn om de juiste yoga kleding te dragen die past bij je practice. Iets wat je naar Yin Yoga draagt draag je misschien niet zo snel naar Power Yoga. In onze blogs kun je terug vinden wat je het best aan kan trekken naar: pilates, ashtanga yoga, kundalini yoga, mediteersessies, yin yoga, power yoga en hatha yoga. 

 

Embrace shirt

Lasting legging

Sport bh Kay

Wrap me up vest

OM-Tanktop

Shaktified legging

 

Een rustige, fijne ruimte voor jezelf

Als je het geluk hebt een ruimte in huis te hebben die je speciaal kan reserveren voor jouw practice is dat natuurlijk super fijn. Het is dan makkelijker om in je eigen kleine studiootje alleen op yoga te focussen en minder snel afgeleid te raken. Als je dat niet hebt, kun je alsnog een eigen, fijne plek creëren. Zet bijvoorbeeld op een bepaalde plek in de woonkamer een kaars neer die je alleen aansteekt tijdens je practice, leg er een kussen of deken bij (voor je practice) of zet er een speciale foto of beeldje neer.

 

Mat

Een goede mat is erg belangrijk om blessures te voorkomen en jouw practice thuis zo comfortabel mogelijk te maken. Om jou te helpen met het uitkiezen van de juiste yogamat hebben we hier een blog over geschreven.

                                          BLOG: HOE KIES IK DE JUISTE YOGAMAT?

                                 

 

Accessoires

Yoga props kunnen jouw practice vergemakkelijken. Een yogablok kan jou bijvoorbeeld helpen om bepaalde asana’s makkelijker uit te oefenen. Breng de grond iets dichter bij je hoofd, knieën, handen en voeten door een yogablok op de grond te leggen, en zorg ervoor dat je de houding makkelijker bereikt. Zo forceer je minder snel je lichaam en kunnen ze voorkomen dat je blessures krijgt! Ze kunnen ook ter ondersteuning dienen totdat je je comfortabel genoeg voelt om een pose zelfstandig te doen. Zelf vinden wij kurken blokken het fijnst omdat ze iets zwaarder zijn dan foam waardoor je stabieler staat. Ook heb je meer grip met kurk en zijn ze duurzaam.

  

Yoga sokken

Yoga riem

Waterfles

Everyday mat

Steunblok

Yoga bolster

 

ZORG VOOR EEN ROUTINE

Het is goed om een routine op de bouwen want yoga is geen ‘quick fix’. De kracht zit hem juist in herhaling. Voor veel mensen is het moeilijk een nieuwe routine aan te leren en vol te houden. Onze tip daarom is: begin klein (babystapjes!). Neem je liever voor om elke ochtend een aantal minuutjes bezig te zijn dan dat je jezelf onmogelijke doelen stelt. Dit voorkomt teleurstelling en zorgt juist voor positieve energie wanneer je je dagelijkse practice weer hebt volbracht.

Tip: het kan erg lekker voelen om ’s morgens vóór de hectiek van de dag te beginnen. Dan heb je de hele dag profijt van je yoga practice

Oefeningen herhalen kan prettig zijn wanneer je een routine op wil bouwen. Ashtanga Yoga is hiervoor goed geschikt. Je hoeft niet na te denken over welke poses je na elkaar wil doen, dus in plaats daarvan kun je je concentreren op je ademhaling, bandha's en drishti. Dit brengt je naar een diepere meditatieve en gefocuste plek, zodat je je yogamat meer aanwezig en vredig afstapt.

 

FOCUS

Wanneer je je mat uitrolt in jouw eigen gekozen prettige plek, ben je in je eigen kleine yogastudio, dus wees erbij! Rol het niet uit en loop dan weg en ga op Facebook!

Als je oefent, zorg dan dat oefenen je enige focus is. Zet je telefoon en andere apparaten die af kunnen leiden eventueel uit. Concentreer je op jezelf en de eventuele les die je volgt (zie volgende stap voor gratis yogalessen voor thuis!).

 

                                 

 

ONLINE YOGALESSEN

Online yoga beoefenen is steeds meer trending aan het worden. Door alle technologische ontwikkelingen is het tegenwoordig mogelijk om overal een yogales te volgen.

Je hoeft niet meer naar een studio toe, maar je kunt gewoon meedoen met lessen vanachter je beeldscherm.

Rol je matje uit op een plek waar je fijn vindt, pak je tablet, smartphone of laptop er bij. Zet deze op een goede plek en je bent klaar om mee te doen!

Een handige tip! Mocht je het fijn vinden om de online yogalessen op je tv te volgen, je kan er voor kiezen om de online yogalessen te streamen naar je tv. Voor extra groot en mooi beeld.

Gelukkig zijn er studio’s die in deze tijd mooie initiatieven tonen waardoor je gratis een aantal online lessen kan volgen. Hieronder onze favorieten:

 

 

ONTSPANNING

Eindig jouw yoga practice thuis met inversions of andere rustgevende poses. Inversions zijn poses waarbij je hoofd dichter bij de mat ligt dan je hart. Omkeren dus! Schouderstand, hoofdstand en viparita karani (de gebroken kaars) zijn allemaal fantastische poses met super veel gezondheidsvoordelen. Zo blijkt uit een studie van dr. Loren Fishman, M. D. dat het effectief kan zijn bij problemen als een abnormale hartslag, zorgt het versterken van je diafragma ervoor dat je ademhaling verbeterd en kan het eenvoudige rugpijn verhelpen. Bovendien is het een goede manier om je hoofd leeg te maken en een letterlijk een nieuw perspectief op dingen te krijgen.

Let wel op: Inversions kan je beter niet doen als je last hebt van een hoge bloeddruk, congestief hartfalen of glaucoom.

Tijd voor savasana. Tijd om je lichaam en geest te laten ontspannen na alle bewegingen in je asana. Zorg ondertussen dat je het comfortabel en warm hebt (een dekentje over jezelf leggen kan erg fijn zijn). Sommige mensen vinden het prettig om het licht te dempen en een kaars aan te doen maar doe vooral wat je zelf het prettigst vindt. Laat je lichaam ontvankelijk zijn, en mediteer. Doe dit op muziek, met een guided meditation of in stilte.

Als allerlaatst kan je je dankbaarheid uiten. Een houding van dankbaarheid opent deuren en harten. Je bent gezegend met het feit dat je yoga hebt kunnen beoefenen.

Wij zijn benieuwd of je na deze blog net zo enthousiast bent geworden om thuis yoga te beoefenen als ons. Laat het ons weten via onze socials door een foto van jouw yoga practice en outfit te delen en ons te taggen.

 

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer
Lees minder