Yoga poses voor runners: 3 asanas die perfect zijn voor hardlopers! | yogakledingonline.nl
Gebruik de code: YOGADAY20 in de winkelwagen voor 20% korting!

Yoga poses voor runners: 3 asanas die perfect zijn voor hardlopers!

  • Geplaatst op
  • Door Renée Bus
Yoga poses voor runners: 3 asanas die perfect zijn voor hardlopers!

Goed stretchen is super belangrijk voor hardlopers, yoga asanas voor runners is een must! Benieuwd naar welke yoga houdingen jou kunnen helpen om blessures te voorkomen? Lees snel verder.

Yoga poses voor runners, omdat yoga meer te bieden heeft dan je zen en lenig voelen!

Yoga kent veel voordelen en dat weten de yogi’s onder ons als geen ander! Je wordt er flexibel van, je spieren worden sterker en je leert je adem beter te gebruiken. En dan hebben we de voordelen op mentaal, emotioneel en spiritueel gebied nog niet eens benoemd. Al deze voordelen maken dat yoga goed te combineren is met andere sporten, zoals hardlopen. Maar wat zijn fijne yoga houdingen en wat maakt deze zo goed voor hardlopers? Hieronder volgen drie heerlijke yoga poses voor runners!

3 yoga houdingen speciaal voor runners

Yoga is een fantastische tegenhanger van hardlopen. Door veel te hardlopen verkort je je spieren, terwijl yoga je spieren juist verlengt. Deze asanas voor runners zorgen voor meer stretch in met name de hamstrings, kuiten en heupen. Blijf voor minimaal 5 ademhalingen in de yoga poses, om tot een diepere stretch te komen. De yoga houdingen zijn zowel voor als na het rennen goed om te doen.

Pose 1. Adho Mukha Svanasana (Downward facing dog)
Downward facing dog zorgt voor een stretch aan de achterkant van de benen. Je verlengt de bilspieren, kuiten en hamstrings. Het stretchen van deze spieren is een goede tegenbeweging, omdat je meer ruimte creëert aan de achterkant van je benen. Daarbij is het ook nog eens een goede stretch voor je hele rug.

Begin op je handen en knieën. Krul je tenen onder je voeten en duw je billen omhoog en naar achter zodat je stuit omhoog reikt. Strek je armen en probeer je schouders naar buiten te draaien voor een opening van de schouders. Spreidt je vingertoppen en verdeel het gewicht goed over je handen zodat je je polsen niet belast. Breng je hielen zo dicht mogelijk naar de grond, maar forceer dit niet. Door dit vaker te doen, wordt het steeds makkelijker.

Pose 2. Banarasana (Low Lunge) of Virabhadrasana (High Lunge)
Als we het over yoga houdingen voor runners hebben dan kan deze yoga pose natuurlijk niet ontbreken. Lunges openen de heupen en strekken zowel de voor- als achterkant van de benen. Het openen van de heupen is goed voor hardlopers om lage rugpijn te voorkomen.

Stap vanuit Downward facing dog met je linkerbeen naar voren totdat je voet tussen je handen staat en kom naar een low lunge of high lunge. Houd je rechterbeen gestrekt en open je borst. Probeer niet te zakken in de heupen, houd ze parallel aan elkaar. Zoek je verdieping in de yoga houding? Door op je ellebogen te leunen voel je een diepere stretch in de heupen. In deze pose kun je ook nog allemaal leuke variaties doen om je een extra spinal twist te geven of een diepere hartopening. Herhaal dit met je rechterbeen, want op één been kan je niet lopen.

Pose 3. Setu bhandasana (Bridge pose)
Tijdens het stretchen ligt de focus meestal op de benen en heupen. Zorg ervoor dat je je bovenlichaam niet vergeet! De brug hoort bij yoga houdingen voor runners, omdat het openen van de schouders en borst centraal staat. Deze achterover buiging is extra fijn om na het hardlopen te doen, omdat je een tegengestelde pose aanneemt. Tijdens het hardlopen ben je snel geneigd om naar voren of naar achter te hangen. Een tegengestelde yoga houding is door de opening van het bovenlichaam een echte treat voor na het rennen.

Ga op je rug liggen en zet je voeten op heupbreedte op de mat, dicht bij je billen. Duw je heupen omhoog, gebruik eventueel een meditatiekussen of yoga blok als ondersteuning. Breng je schouderbladen naar elkaar toe en strengel je vingers in elkaar, adem rustig in en uit. Lukt het niet je vingers te verstrengelen? Houd ze op de mat met de handpalmen naar beneden terwijl je de heupen omhoog drukt. Iets minder intens, maar alsnog een fijne opener.

Yoga houdingen voor runners hoeven dus niet veel tijd of moeite te kosten. Je kunt deze yoga houdingen gemakkelijk zonder yogamat of andere yoga props doen. Wil je meer leren over yoga houdingen voor runners? Er zijn genoeg yoga lessen te vinden die hier op ingericht zijn!

Zoek je leuke yoga kleding of andere sportswear om te dragen tijdens je yoga les of het hardlopen? Bekijk onze Activewear blog en Activewearpagina  en vind de perfecte duurzame sport outfit voor jou. Ready. Set. Go!