Selflove guide: 6 manieren om liever voor jezelf te zijn | yogakledingonline.nl

Selflove guide: 6 manieren om liever voor jezelf te zijn

  • Geplaatst op
  • Door Babet Alkema
Selflove guide: 6 manieren om liever voor jezelf te zijn

Het zou je minder stress opleveren als je wat minder streng voor jezelf bent. Geen idee hoe? Wij geven je 6 tips om liever voor jezelf te zijn!

Selflove guide: 6 manieren om liever voor jezelf te zijn

Merk je, net als de meeste mensen, dat je soms te streng bent voor jezelf? Vind je het lastig om fouten te maken en heb je het gevoel dat je je best moet blijven doen? Grote kans dat dit je een bak stress en vermoeidheid oplevert. De lat ligt voor onszelf meestal een stuk hoger dan voor anderen. Waarom mogen anderen wel slechte dagen hebben en jij niet?

Het leven zou een stuk mooier zijn als je wat liever voor jezelf bent. Geen idee hoe? No worries, wij zijn er voor je. Hier volgen 6 tips om liever voor jezelf te zijn.

 

1. Minder moeten, meer mogen

Het kan voor sommigen heerlijk klinken om de dag vol te proppen met taken en afspraken en deze vervolgens van het to-dolijstje af te strepen. Maar als je erover nadenkt, zijn al die verplichtingen een beperking van je vrijheid. Het constant bezig zijn, zit zo vast in je systeem, dat je er bijna niet van mag afwijken. Een keer niks doen lijkt bijna verboden, terwijl het hartstikke lekker is.

Wees liever voor jezelf en zeg een keer ‘nee’ tegen al je taken. Neem tijd om te ontspannen en kom lekker bij van al je harde werk. Dat lukt beter als je ook ‘nee’ zegt tegen anderen. Natuurlijk is het fijn om anderen te helpen, maar bedenk dat je jouw eigen welzijn afwijst wanneer je met een vermoeid hoofd iemand anders helpt. Zeg dus wat vaker ‘nee’ tegen anderen en wat vaker ‘ja’ tegen jezelf. En als je echt niet onder een verplichting uit kan komen, plan dan wel snel een time-out voor jezelf.

 

Daarnaast kan het ook helpen om het woord ‘moeten’ te vervangen voor ‘mogen’. Op die manier kies jij er zelf voor om bijvoorbeeld schoon te maken. Zo leg je minder druk op jezelf, wat zorgt voor een rustiger gevoel.

 

2. Niet perfect, maar goed genoeg

Het kan zijn dat je vindt dat al je taken perfect uitgevoerd moeten worden. Je best doen is belangrijk, maar soms kan perfectionisme veel stress geven. Het streven naar perfectie en je daarvoor 101 procent inzetten, kost veel energie. Je zet jezelf onder druk door telkens te voldoen aan een (te) hoge standaard. Best vermoeiend, if you think about it.

Neem daarom af en toe een stap terug. Verander de focus van ‘perfect’ naar ‘goed genoeg’ en ervaar hoe het is om eens wat minder je best te doen. Het is niet het einde van de wereld en niemand zal raar op of om kijken. Probeer plezier te hebben in plaats van je best te doen. Dat zou een stuk relaxter zijn.

 

3. Verander perfectionisme in optimisme

De drang naar perfectie gaat bij velen samen met de angst voor fouten. Wanneer iets verkeerd gaat, ben je misschien teleurgesteld of boos op jezelf. Relatable, maar zo onnodig. Iedereen maakt fouten, dus waarom zou je het jezelf kwalijk nemen.

Liever voor jezelf zijn houdt ook in dat je jezelf de kans moet geven om te ontwikkelen. Probeer jezelf te accepteren, ondanks de momenten waarop het anders loopt dan gepland. Groei van je fouten door ze te zien als een leermoment. Die les is waarschijnlijk lastig om meteen te vinden, maar hij is er wel. Vertrouw er dus op dat het is gebeurd met een reden en dat er geen aanleiding is om jezelf te straffen.

 

4. Beloon inspanning met ontspanning

Het kan zijn dat je ontspannen zonde van je tijd vindt. Daardoor kan een dag niets-moeten een onrustig gevoel opleveren. Stilzitten voelt lui en laat je alleen maar nadenken over de – nu nog grotere – takenlijst die je morgen moet afwerken.

Terwijl stilzitten allesbehalve lui is. Het is belangrijk om jezelf momenten van ontspanning te gunnen. Zie het als een beloning voor al je inspanning in de dagen ervoor. Plan iedere week een me-time moment in, zet iets leuks in je agenda of neem een lekkere spa-dag. Dit zorgt ervoor dat je even kan stilstaan bij je gevoelens en jezelf kan opladen voor de dagen erna. Zo kan je met een ontspannen lichaam en geest de rest van de dagen door.

Keep in mind: heb je geen tijd, dan máák je tijd. Plan een moment in je agenda om even een tijdje te niksen. Lees ons blog over de schoonheid van het niksen hier.

 

5. Mindfulness

Goede methodes om te ontspannen zijn yoga en meditatie. Zeker als je veel stress ervaart, is het handig om yogalessen te volgen. Stress zorgt namelijk voor een hoge, onrustige ademhaling wat een gejaagd gevoel met zich meebrengt. Yoga kan je helpen om beter naar je lichaam te luisteren en je gedachten te laten rusten. Je zult merken dat je na een yogales al veel meer ontspannen bent. Zet yoga dus voortaan op je to-dolijstje en trakteer jezelf op een leuke yogamat en yogaoutfit. Zo kom je voorbereid de yogales in.

Ook mediteren helpt om je lichaam en geest te ontspannen. Door constant productief en haastig bezig te zijn ben je overactief bezig. Om jezelf tot rust te brengen is het belangrijk om pauzes te nemen. Geniet van dit me-time moment met een rustige meditatie. Zo haal je de focus weg bij alle taken die je nog moet doen en let je alleen nog op je ademhaling. Je zult merken dat je hierdoor heel ontspannen wordt en minder stress ervaart.

Onthoud wel dat je van yoga en meditatie geen taak moet maken die je stress oplevert. Zie het als een beloning voor je harde inspanning.

 

6. De liefde van een compliment

Bij selflove hoort, verrassend genoeg, liefde voor jezelf. Dat is dus handig om mee te oefenen. Probeer tegen jezelf te zeggen “ik ben goed zoals ik ben”, als je de volgende keer in de spiegel kijkt. Je hoeft niets aan jezelf te veranderen om liefde van anderen en jezelf te verdienen.

Geef jezelf ook wat vaker complimenten. Sta voor de spiegel en noem een aantal dingen op waar je trots op bent. Benoem de waarde ervan op het gebied van de gezondheid, functie, tast en het uiterlijk. Je benen kunnen bijvoorbeeld gezond zijn en je van de ene locatie naar de andere brengen. Dat maakt ze functioneel. Ze kunnen zacht aanvoelen en er mooi, vrouwelijk en sterk uitzien. Zo kan je voor lichaamsdelen waar je trots op bent een opsomming met pluspunten maken. Schrijf ze eventueel op een post-it en plak deze op je spiegel. Zo word je er nog vaker aan herinnert.

Accepteer daarnaast ook complimenten van anderen. De meeste mensen zijn master in het afzwakken van aardige opmerkingen. Hoe fijn zou het zijn als je die complimenten in je zak kan steken zonder ze te ontkrachten. Omarm ze en laat zien dat je het waard bent om die opmerkingen te ontvangen. Just a simple “dankjewel” en je bent klaar.

De liefde van een compliment